Proje Ekibi (1) |
![]() Karabük Üniversitesi, Türkiye Projedeki Rolü: Yürütücü |
Proje Türü | TÜBA ve TÜBİTAK Destekli Proje |
Proje No | 118M753 |
Proje Konusu | Dünyada olduğu gibi Ülkemizde de başlıca ölüm sebeplerinden biri trafik kazaları olup trafik kazalarına ait istatistikler incelendiğinde aracın yoldan çıkarak bariyerlere çarpma sonucu meydana gelen ölüm veya yaralanmaların dikkate değer oranlarda olduğu ve bariyerlerin birtakım karakteristiklerine bağlı olduğu bilinmektedir. Dünya genelinde kullanılan bariyer türleri Çelik, Beton, Ahşap ve Plastik malzemelerden üretilmekte olup bunların birbirlerine karşı birtakım avantaj ve dezavantajları bulunmaktadır. Bariyer tasarımlarında genellikle güvenlik ve yapısal gerekliliklerin dikkate alınmasından dolayı estetik kaygılar gözetilmemiş olup özellikle ahşap bariyerler gölgede kalmıştır. Ülkemizde ise Karayolları Genel Müdürlüğü (KGM) Karayolu Teknik Şartnamesi’nde (2013) sadece çelik ve beton bariyerler için malzeme ve uygulama standartları verilmiş, yine aynı şekilde KGM Karayolu Tasarım El Kitabı’nda (2005) beton ve çelik bariyer gereksinimi ve yerleşimine ilişkin bilgiler verilmiş olup ahşap bariyerlere ilişkin herhangi bir ulusal standart bulunmamaktadır. Bu çalışma ile ahşabın darbe enerjisini, sesi ve ışığı absorbe etme yeteneğini ve estetik etkisini bir arada değerlendiren ve hibrit (ahşapkum) adı verilen bir bariyer tasarımı gerçekleştirilmesi hedeflenmektedir. Hâlihazırda literatürde yer alan ahşap bariyerlerin en önemli dezavantajı yüksek maliyetli olmasıdır. Bu çalışma ahşap ve kumun birlikte kullanılması ile diğer ahşap bariyerlere kıyasla daha az maliyetli ve daha yüksek çarpışma performansına sahip bariyer üretilmesine imkân tanıyacaktır. Üretilecek olan bariyerlerin ilk olarak CEN/TR 16303 standardına göre LS-DYNA simülasyon testleri, daha sonra EN 1317 standartlarına göre deneysel çarpışma testleri gerçekleştirilecektir. Bu çalışma kapsamında gerçekleştirilecek optimizasyon çalışmaları, bir sonraki adımda hedeflenen, dünya genelinde akredite olmuş test merkezlerinden birinde büyük ölçekli tam zamanlı çarpışma testlerinin gerçekleştirilmesine ve ilgili kurumların standartlaşma çalışmalarına bir altlık teşkil edecektir. |
Proje Durumu | Tamamlandı |
Başlangıç Tarihi | 01-11-2018 |
Bitiş Tarihi | 01-11-2020 |