Yazarlar (4) |
![]() Türkiye |
![]() Türkiye |
![]() Türkiye |
![]() Türkiye |
Özet |
Bu çalışmada Euler-Bernoulli kirişi olarak modellenebilen köprü üzerinden geçen üç serbestlik dereceli çeyrek araç süspansiyon sisteminin aktif kontrolü üzerine çalışılmıştır. Köprü ve aracın matematik modeli belirlenip Lagrange yöntemi kullanılarak hareket denklemleri çıkarılmıştır. Elde edilen hareket denklemleri dördüncü dereceden Runge-Kutta yöntemi kullanılarak Matlab ortamında çözdürülmüştür. Tekerleklere köprü kirişinin salınımları ile birlikte iki farklı yol profili verilerek aracın yol tutuşunun ve yolcu konforunun klasik PID ve Kayan kipli kontrol (SMC) yöntemi kullanılarak en optimum olması sağlanmıştır. Çalışmada önerilen yöntemin doğruluğu literatürde bulunan diğer çalışmalarla karşılaştırılmıştır. Simülasyon sonuçları göstermiştir ki önerilen aktif süspansiyon kontrolcüleri sayesinde yolcu deplasmanı ve ivmelenme değerlerinin sonucu pasif olana göre yüksek oranda iyileşme sağlamıştır. |
Anahtar Kelimeler |
Quarter car model | Active suspension system | PID control | Sliding mode control | Passenger comfort |
Makale Türü | Özgün Makale |
Makale Alt Türü | SSCI, AHCI, SCI, SCI-Exp dergilerinde yayımlanan tam makale |
Dergi Adı | Journal of the Faculty of Engineering and Architecture of Gazi University |
Dergi ISSN | 1300-1884 Wos Dergi Scopus Dergi |
Dergi Tarandığı Indeksler | SCI-Expanded |
Dergi Grubu | Q2 |
Makale Dili | Türkçe |
Basım Tarihi | 10-2022 |
Cilt No | 37 |
Sayı | 4 |
Sayfalar | 1957 / 1970 |
Doi Numarası | 10.17341/gazimmfd.985449 |
Makale Linki | http://dx.doi.org/10.17341/gazimmfd.985449 |
Atıf Sayıları | |
WoS | 3 |
TRDizin | 3 |