img
img
Kayan kipli kontrol kullanılarak çeyrek araç ve köprü titreşimlerinin aktif kontrolü      
Yazarlar (4)
Mustafa Eroğlu
Türkiye
Mehmet Akif Koç
Türkiye
Recep Kozan
Türkiye
Prof. Dr. İsmail ESEN Prof. Dr. İsmail ESEN
Türkiye
Devamını Göster
Özet
Bu çalışmada Euler-Bernoulli kirişi olarak modellenebilen köprü üzerinden geçen üç serbestlik dereceli çeyrek araç süspansiyon sisteminin aktif kontrolü üzerine çalışılmıştır. Köprü ve aracın matematik modeli belirlenip Lagrange yöntemi kullanılarak hareket denklemleri çıkarılmıştır. Elde edilen hareket denklemleri dördüncü dereceden Runge-Kutta yöntemi kullanılarak Matlab ortamında çözdürülmüştür. Tekerleklere köprü kirişinin salınımları ile birlikte iki farklı yol profili verilerek aracın yol tutuşunun ve yolcu konforunun klasik PID ve Kayan kipli kontrol (SMC) yöntemi kullanılarak en optimum olması sağlanmıştır. Çalışmada önerilen yöntemin doğruluğu literatürde bulunan diğer çalışmalarla karşılaştırılmıştır. Simülasyon sonuçları göstermiştir ki önerilen aktif süspansiyon kontrolcüleri sayesinde yolcu deplasmanı ve ivmelenme değerlerinin sonucu pasif olana göre yüksek oranda iyileşme sağlamıştır.
Anahtar Kelimeler
Quarter car model | Active suspension system | PID control | Sliding mode control | Passenger comfort
Makale Türü Özgün Makale
Makale Alt Türü SSCI, AHCI, SCI, SCI-Exp dergilerinde yayımlanan tam makale
Dergi Adı Journal of the Faculty of Engineering and Architecture of Gazi University
Dergi ISSN 1300-1884 Wos Dergi Scopus Dergi
Dergi Tarandığı Indeksler SCI-Expanded
Dergi Grubu Q2
Makale Dili Türkçe
Basım Tarihi 10-2022
Cilt No 37
Sayı 4
Sayfalar 1957 / 1970
Doi Numarası 10.17341/gazimmfd.985449
Makale Linki http://dx.doi.org/10.17341/gazimmfd.985449
BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları
Atıf Sayıları
WoS 3
TRDizin 3
Kayan kipli kontrol kullanılarak çeyrek araç ve köprü titreşimlerinin aktif kontrolü

Paylaş